IT&Tech

Are virtual idols the future of Music? HYBE's MIDNATT

yamujinharim 2023. 5. 17. 09:35
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인공지능(AI)과 혼합현실(XR ; AR & VR etc.)의 발전은 음악산업에도 예외없이 큰 영향력을 끼치고 있습니다 .HYBE 역시 음악과 기술의 융합을 중장기 발전 전략으로 가지고 가는 것 같습니다. 발라드 가수 '이현'의 'MIDNATT' 데뷔는 음악 기술 융합을 시도한 HYBE 'L project'의 그 첫 번째 결과물입니다. 

 

HYBE의 cirtual idol인 가수 'MIDNATT'의 '마스커레이드' 발표 기자간담회, [15일 ,서울 CGV 용산]

 

빅히트뮤직과 하이브IM은 15일, 서울 CGV 용산아이파크몰에서 기자간담회를 열고 'PROJECT L'로 불린 'MIDNATT'과 그의 디지털 싱글 '마스커레이드(Masquerade)'를 선보였습니다. PROJECT L은 방시혁 HYBE회장이 미국 빌보드 매거진 커버 인터뷰에서 언급해 화제를 모은 바가 있습니다. 

 

프로듀싱과 기술 결합 등 신곡 제작 전반을 HYBE의 솔루션 담당 계열사인 '하이브IM'이 맡았습니다.  

이 날 정우용 '하이브IM' 대표는 "하이브IM의 IM은 인터랙티브 미디어(Interactive Media)라는 의미이며, 하이브IM은 흔히 알려진 것처럼 게임 사업만 하는 곳이 아니라 엔터테인먼트 라이프 스타일의 경계를 확장할 수 있는 다양한 콘텐츠를 선보이는 조직이다"라고 말했습니다. 

 

HYBE는 지난 1월엔터테인먼트와 기술을 융합하고자 약 450억원을 들여 '수퍼톤'을 인수했었습니다. 최근 OTT 플랫폼 '디즈니플러스'에서 공개된 드라마 '카지노'의 등장인물 차무식을 연기한 배우 최민식의 30대 목소리를 제작하는데 참여한 기업중 하나가 바로 '수퍼톤'입니다. 

https://youtu.be/L7-UFtcFlDk

 

미드낫 음원에는 '다국어 발음 교정기술'과 '보이스 디자이닝 기술'이 접목되었다고 합니다. '다국어 발음 교정기술'은 AI를 기반으로 발음을 각 언어에 맞게 자연스럽게 바꾸어주는 기술입니다. 미드낫은 "녹음을 준비하면서 이건 한국어로 어떻게 발음을 써서 연습해야 할지 고민되기도 했다"며 "기술을 통해 발음이 변화되고 마지막으로 마스터링되는 과정을 보면서 글로벌 팬들도 몰입감 있게 들을 수 있을 걸로 생각했다"고 말했습니다. 

 

이러한 다국어 발음교정 기술을 활용한 덕분에, 마스커레이드 음원은 세계 최초로 한국어, 영어, 스페인어, 일본어, 중국어, 베트남어 6개 언어로 동시에 발매가 되었습니다. 

https://youtu.be/GatO66eq_gw

 

또한, '마스커레이드'에 등장하는 여성모소리는 '만들어진 목소리'라고 하는데요, 보이스 디자이닝 기술로 미드낫의 가창 스타일을 반영해 새로운 음색을 입힌 목소리를 개발한 것이라고 합니다. 

 

정우용 대표는 "아무리 새로운 기술과 트렌디한 사운드가 들어가도 아티스트의 진정성을 포기하면 안된다고 생각한다"며 "아티스트가 전하고자 하는 메세지와 목소리를 왜곡하지 않고 기술을 활용해야 한다는 소신으로 제작에 임했다"고 강조했습니다. 이어서 "음악이 가진 진정성을 품은 채로 표현방법을 다채롭게 확장할 수 있는 수단으로써 기술이 순기능을 하는 것을 지향점으로 삼고 있다"고 덧붙였습니다. 아울러 마스커레이드 뮤직비디오 영상은 '확장현실(XR) 기술을 보유한 리얼타임 콘텐츠 솔루션 기업인  '자이언트스텝'과 협업해 제작되었다고 전했습니다. 

https://youtu.be/O03-Jucd47k

 

정우용 대표는 "미드낫을 포함한 하이브 레이블 산하 아티스트들과 협업할 계획"이라며 "여러 기술 스타트업들과도 협업을 열린 마음으로 검토할 것"이라고 전했습니다. 

이에 빅히트뮤직의 신영재대표는 "이번처럼 음원에 기술을 적용하거나 혹은 적용 범위가 음원뿐만 아니라 다른 콘텐츠로 확장될 수 있을 것 같다"며 "이번 프로젝트를 통해 좋은 결과를 얻기를 기대한다"고 말했습니다. 

 

 

The development of artificial intelligence (AI) and mixed reality (XR; AR & VR etc.) has a great influence on the music industry. HYBE also seems to be taking the convergence of music and technology as a mid- to long-term development strategy. The debut of ballad singer Lee Hyun's "MIDNATT" is the first result of HYBE's 'L project'," which attempted to integrate music technology.


BIGHIT MUSIC and HYBE IM held a press conference at CGV Yongsan I'Park Mall in Seoul on the 15th and presented "MIDNATT," called "PROJECT L," and his digital single "Maskerade." PROJECT L drew attention when HYBE Chairman Bang Si-hyuk mentioned it in a cover interview for Billboard Magazine in the U.S.

"HYBE IM," HYBE's solution affiliate, was in charge of producing new songs, including production and technology combination.

On this day, Jung Woo-yong, CEO of 'HiveIM', said, "HYBE IM's 'IM' means 'Interactive Media', and as it is commonly known, it is an organization that presents various contents that can expand the boundaries of the entertainment lifestyle."

HYBE acquired 'SUPERTONE' in January at a cost of about 45 billion won to integrate entertainment and technology. SUPERTONE is one of the companies that participated in producing the voice of actor Choi Min-sik in his 30s, who played Cha Moo-sik, a character in the drama "Casino," which was recently released on the OTT platform "Disney Plus."

It is said that 'multilingual pronunciation correction technology' and 'voice design technology' are applied to the mid-not sound source. Multilingual pronunciation correction technology is a technology that naturally changes pronunciation to suit each language based on AI. MIDNATT said, "While preparing for the recording, I thought about how to practice using the pronunciation in Korean," adding, "I thought global fans would be able to listen to it in an immersive way as I watched the process of changing pronunciation through technology and finally."

Thanks to the use of this multilingual pronunciation correction technology, Masquerade was released in six languages simultaneously for the first time in the world: Korean, English, Spanish, Japanese, Chinese, and Vietnamese.
In addition, the female voice in "Maskerade" is called "made voice," and it is said that a voice with a new tone was developed to reflect MIDNATT's singing style with voice design technology.

CEO Jung Woo-yong said, "I don't think we should give up the artist's sincerity no matter how new technology and trendy sound goes," adding, "We worked on the production with the belief that the artist should use the technology without distorting the message and voice." He added, "The goal is for technology to function smoothly as a means of expanding the expression method in a variety of ways while holding the sincerity of music." In addition, it was said that the video of the Maskerade music video was produced in collaboration with GIANTSTEP, a real-time content solution company with extended reality (XR) technology.

CEO Jung Woo-yong said, "We plan to collaborate with artists under the HYBE label, including MIDNATT," adding, "We will also consider collaborating with various technology startups with an open mind."

In response, Shin Young-jae, CEO of BIGHIT MUSIC, said, "I think we can apply technology to music sources like this time or expand the scope of application to other contents as well as music sources," adding, "I hope to get good results through this project."

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